قیمت محصولات بر پایه فناوری زیستی ارزان است

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو به یکی از مهم ترین ویژگی‌های فناوری‌های زیستی اشاره و بیان کرد: تولید محصولات بر پایه فناوری‌های زیستی معمولاً قیمت بسیار پایینی دارد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر عباس اکبرزاده مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در رابطه با نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه زیست‌فناوری با برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفتگو مصاحبه کرد.

اکبرزاده با بیان اینکه دانش‌بنیان موتور محرکه اقتصاد و صنعت جهان است گفت: فناوری همیشه دریچه‌ای بوده که بشر را از مشکلات برهاند و مصداق بارز آن هم مهار تقریبی بیماری فراگیر کرونا توسط دانش بشری است.

وی به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری‌های زیستی اشاره و بیان کرد: تولید محصولات بر پایه فناوری‌های زیستی معمولاً قیمت بسیار پایینی دارد و بنابراین کلیدی‌ترین راه برای توسعه صنعت در جهان تولید ارزش است.

اکبرزاده در رابطه با نقش فناوری‌های زیستی و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب و فاضلاب اظهارکرد: ما باید از فناوری استفاده کنیم که کمترین انرژی را مصرف کند و نه تنها کمترین آسیب را به محیط‌زیست می‌زند بلکه محیط‌زیست منطقه را نیز ارتقا دهد و به همین دلیل هم از فناوری میکروب‌های تصفیه فاضلاب استفاده می‌کنیم.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب یادآورشد: طبق پیش‌بینی‌ها ما تا سال ۲۰۵۰ همچنان دچار خشکسالی هستیم و از آنجایی هم که صنایع مختلف به آب نیاز دارند علاوه بر مدیریت مصرف و به کارگیری فناوری‌های دیگر، باید به فناوری‌های زیستی و تصفیه نیز برگردیم تا با ارزش افزوده‌ی آن‌ها مشکلات خود را حل کنیم.

وی با بیان اینکه ما تا قبل از سال ۱۴۰۰ یک بودجه پژوهشی مستقل نداشتیم گفت: یک اعتباراتی در اختیار مرکز تحقیقات قرار می‌گرفت که عمدتاً هم صرف مزایا و هزینه‌های جاری می‌شد.

اکبرزاده در رادیو گفت‌وگو تأکیدکرد: هدایت و مدیریت بازار کاری نیست که شرکت دانش‌بنیان خودش بتواند آن را انجام دهد و اینجاست که دولت باید سیاست‌گذاری و حمایت کند.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب با بیان اینکه بخش آب در حوزه فناوری‌های زیستی حرف بیشتری برای گفتن دارد تا قسمت برق گفت: مهم ترین دلیل این مسئله، منابع مالی است.

اکبرزاده با اشاره به وجود ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان ثبت شده در کشور گفت: بیش از ۶۰ درصد این شرکت‌ها در تهران مستقر هستند و در خیلی از موارد هم خروجی خیلی خاصی نداشتیم و به همین دلیل هم باید نظارت‌هایی شکل بگیرد.

لینک خبر در پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا