ارسال هشدار برای بیش از ۲۰۰ احتمال وقوع سیلاب در سال گذشته

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب عنوان کرد:

ارسال هشدار برای بیش از ۲۰۰ احتمال وقوع سیلاب در سال گذشته

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب گفت: سامانه پیش‌بینی و پایش سیلاب با هدف مدیریت مخازن سدها توسط متخصصان موسسه تحقیقات آب توسعه داده شده که با استفاده از پیش‌بینی‌های این سامانه، سال گذشته هشدار وقوع سیل برای بیش از ۲۰۰ مورد سیلاب صادر شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، «اشکان فرخ‌نیا» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سامانه پایش و پیش‌بینی سیلاب از سه بخش: زیرسیستم پایش، زیرسیستم تصمیم‌سازی و زیرسیستم تحلیل تشکیل شده و با هدف ارائه اطلاعات برای مدیریت مخازن سدها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته، تنها یک واقعه در کشور به وقوع پیوسته است که توسط مدل‌های این سامانه پیش‌بینی نشده و هشداری برای آن صادر نشده است و شایان ذکر است که این سیلاب نیز خسارات جانی و مالی در پی نداشته است.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی (به تفکیک باران و برف و در مواردی نیز اطلاعات دما) و سیلاب توسط این سامانه حداکثر تا ۱۰ روز آینده در بازه‌های زمانی سه‌ساعته ارائه می‌شود و مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی سامانه شامل مدل‌های جهانی و منطقه‌ای است.

فرخ‌نیا افزود: پیش‌بینی سیلاب در این سامانه با استفاده از مدل‌های هیدرولوژیکی در چند حوضه آبریز مهم به‌طور مداوم به روزرسانی می‌شوند که این پیش‌بینی‌ها برای مدیریت مخازن سدها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های این سامانه در اختیار مدیران ستاد مدیریت بحران سیلاب قرار گرفته و آنها نیز بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه نسبت به اطلاع‌رسانی به مسئولان محلی اقدام کرده تا بدین‌وسیله از میزان خسارات احتمالی جلوگیری شود.

مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب ادامه داد: در هفته‌های اخیر یک مدل هواشناسی به‌طور خاص برای محدوده استان تهران در سامانه پیاده‌سازی شده که در حال ارتقاء و به روزرسانی است.

فرخ‌نیا افزود: علاوه بر مدل‌های آب و هواشناسی سامانه که چهار بار در شبانه‌روز به روزرسانی می‌شوند، تصاویر ماهواره‌ای نزدیک به زمان واقعی نیز با تاخیری کمتر از نیم‌ساعت در این سامانه نمایش داده می‌شوند.

موسسه تحقیقات آب از اوایل سال ۱۳۹۷ اقدام به توسعه سامانه ملی پایش و پیش‎‌بینی سیلاب در راستای تحقق‌‎بخشی به اهداف نظام‌نامه سیلاب و با هدف مدیریت ایجاد زیرساخت مناسب برای مدیریت بهینه سیلاب در بخش‌های مختلف مدیریت آب وزارت نیرو، کرده است.

به گزارش ایرنا، «محمدرضا کاویانپور» رییس موسسه تحقیقات آب پیشتر درباره «سامانه پیش‌بینی و پایش سیلاب برای مدیریت مخازن سدها» گفت: هدف از طراحی این سامانه، تولید، تحلیل و ایجاد دسترسی برخط به داده‌ها و اطلاعات، پیش‌بینی و پایش بارش و سیلاب در رودخانه‌ها و مخازن کشور برای بخش مدیریت سیلاب وزارت نیرو است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا