تشدید روند کاهشی دریای خزر در فصل تابستان

در ادامه کاهش ۱۹ سانتی‌متری سطح آب دریای خزر در بهار ۱۴۰۰، در فصل تابستان امسال، سطح آب این دریا نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ۲۵ سانتی‌متری را تجربه نموده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، در بیستمین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان، از سوی موسسه تحقیقات آب، نشستی تخصصی با محوریت موضوع “اثرات تغییر مؤلفه‌های اقلیمی بر بیلان آبی دریای خزر و وضعیت منابع آب خلیج گرگان در آینده”، روز پنج‌شنبه ششم آبان‌ماه به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست نیم‌روزه که با مدیریت دکتر کاویانپور رئیس موسسه تحقیقات آب و با حضور محققان و دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف مرتبط با دریای خزر در سطح ملی و استان‌های ساحلی این دریا برگزار شد، ضمن ارائه جدیدترین گزارش نوسانات سطح آب خزر، طی شش برنامه سخنرانی و تبادل‌نظر، به ابعاد، تبعات و دامنه تأثیر تغییراقلیم در منطقه حوضه آبریز خزر پرداخته شد و نتایج پیش‌بینی‌های مبتنی بر سناریوهای اقلیمی حاکم بر منطقه در آینده منابع آب دریای خزر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، رفتار نوسانی دریا و بررسی اثر مؤلفه‌های اقلیمی حوضه آبریز خزر در تغییرات سطح آب در دوره اخیر توسط دکتر معصومه بنی‌هاشمی سرپرست مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، شبیه‌سازی برخی نمایه‌های حدی اقلیمی در ایستگاه‌های منتخب سواحل دریای خزر تحت شرایط گرمایش جهانی توسط دکتر مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، تأثیر نوسانات سطح آب دریای مازندران بر شکل‌گیری و فروپاشی استقرارگاه‌های جنوب شرق دریای مازندران توسط دکتر محمد قمری عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران، اثرات تغییر اقلیم بر بارش و دمای حوضه‌های مجاور دریای خزر در ۲۰ سال آینده توسط دکتر محمدجواد زارعیان عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب، اثر تغییراقلیم روی حوضه خزر و عدم قطعیت‌ها توسط دکتر محمدجواد علیزاده کارشناس پژوهشی مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر و کاربرد تجهیزات نوین و ارتقاء ایستگاه‌های هیدرومتری حوضه آبریز خلیج گرگان توسط مهندس حسن فرازجو سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان ارائه شد.

در این نشست دکتر معصومه بنی‌هاشمی مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر در سخنان خود با اشاره به آخرین گزارش وضعیت سطح آب دریای خزر در تابستان ۱۴۰۰، کاهش بارش نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی در حوضه آبریز خزر و تأثیر بر کاهش حجم آبدهی رودخانه ولگا و دوره سیلابی آن و افزایش دما در فصل تابستان امسال نسبت به میانگین بلندمدت و همچنین دو سال گذشته این منطقه را در شدت یافتن روند کاهش سطح آب این پهنه آبی تأثیرگذار دانست.

شایان ذکر است بر مبنای گزارش تحلیلی نوسانات آب منتشرشده از سوی این مرکز و پیش‌بینی ارائه‌شده در این گزارش، افزایش تبخیر از سطح آب دریای خزر، مهم‌ترین عامل روند کاهشی اخیر محسوب می‌شود.
این در حالی است که محققان بر مبنای سناریوهای تغییراقلیم، افزایش دما و کاهش بیشتر سطح آب خزر را تا پایان این قرن پیش‌بینی کرده‌اند.

در جمع‌بندی این نشست، لزوم توجه و لحاظ پیش‌بینی‌های تغییرات سطح آب این دریا در تمامی برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این پهنه آبی از سوی متولیان امر مورد تاکید قرار گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا