بالاترین میزان بارش در نیمه نخست آذرماه در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان

پیش‌بینی وضعیت بارشی حوضه‌های آبریز اصلی کشور در نیمه نخست آذرماه بیانگر آن است که حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در هفته منتهی به پنجم آذر، بالاترین میزان بارش را خواهد داشت، اما در هفته منتهی به دوازدهم این ماه، بالاترین میزان بارش متعلق به حوضه آبریز دریای خزر است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری، وقوع بارش‌ها در مناطق واقع در سواحل دریای خزر، غرب، مناطق مجاور با رشته‌کوه‌های زاگرس و برخی از مناطق واقع در مرکز و شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته دوم منتهی به ۱۲ آذر، وقوع بارش‌ها در نواحی واقع در شمال غرب، غرب و برخی از مناطق شرقی کشور مورد انتظار است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در هفته نخست منتهی به ۵ آذر متوسط بارش ۹.۳ میلی‌متری را تجربه خواهد کرد درحالی‌که بیشینه بارش پیش‌بینی‌شده برای این حوضه ۱۳۳.۹ میلی‌متر است که بالاترین میزان بارش در بین حوضه‌های ۶ گانه آبریز در این هفته خواهد بود.

دومین حوضه آبریزی که در این هفته بالاترین بیشینه بارش را تجربه خواهد کرد حوضه آبریز فلات مرکزی است که متوسط بارش آن ۲.۵ میلی‌متر و بیشینه ۳۲.۳ میلی‌متر را خواهد داشت.

متوسط بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز دریای خزر در این هفته ۲.۷ میلی‌متر و بیشینه ۲۵.۵ میلی‌متر است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در این هفته متوسط بارشی ۱.۶ میلی‌متری را خواهد داشت و بیشینه بارش پیش‌بینی‌شده برای آن نیز ۱۵.۵ میلی‌متر خواهد بود.

متوسط بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز قره قوم ۱.۳ میلی‌متر و بیشینه آن نیز ۶.۶ میلی‌متر تا ۵ آذراست.

حوضه آبریز مرزی شرق کمترین متوسط و بیشینه بارش در بین حوضه‌های آبریز اصلی را در این هفته تجربه می‌کند به‌طوری‌که متوسط بارش پیش‌بینی‌شده آن نیم میلی‌متر و بیشینه ۷.۴ میلی‌متری خواهد بود.

روند متوسط/بیشینه بارشی در هفته منتهی به ۱۲ آذر به‌گونه‌ای دگر رقم خواهد خورد و درحالی‌که بالاترین بیشینه بارش در هفته منتهی به ۵ آذر متعلق به خلیج‌فارس و دریای عمان است در هفته منتهی به ۱۲ آذر این حوضه آبریز دریای خزر است که مقام نخست بالاترین بیشینه بارش را خواهد داشت.

بر این اساس متوسط بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۱۲ آذر ۳.۵ میلی‌متر و بیشینه آن ۴۳.۳ میلی‌متر خواهد بود.

هفته دوم آذرماه حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان مقام دوم بالاترین بیشینه بارشی را از آن خود کرده به‌گونه‌ای که متوسط بارش آن ۲.۲ میلی‌متر و بیشینه ۴۲ میلی‌متر برای این حوضه پیش‌بینی ‌شده است.

دریاچه ارومیه در هفته منتهی به ۱۲ آذر بالاترین متوسط بارشی حوضه‌های آبریز اصلی کشور با ۱۰.۷ میلی‌متر را از آن خود کرده درحالی‌که بیشینه پیش‌بینی‌شده برای این حوضه ۲۸.۸ میلی‌متر خواهد بود.

حوضه آبریز فلات مرکزی متوسط بارشی که در هفته منتهی به ۱۲ آذر دریافت می‌کند ۱.۷ میلی‌متر با بیشینه ۲۶.۲ میلی‌متری است.

متوسط بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز قره قوم در هفته منتهی به ۱۲ آذرماه ۳.۲ و بیشینه ۸.۷ میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز مرزی شرق هم در هفته منتهی به ۱۲ آذر متوسط بارش ۱.۵ میلی‌متری و بیشینه ۹ میلی‌متری را خواهد داشت.

کشور ایران دارای ۶ حوضه آبریز اصلی، ۳۰ حوضه آبریز درجه دو و ۹ محدوده مدیریت حوضه آبریز است.

فلش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا