کاهش تبخیر آب در حوضه‌های آبریز

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، بررسی وضعیت تبخیر در حوضه‌های آبریز کشور نشان از آن دارد که در این هفته و هفته آینده برای برخی حوضه‌ها این روند با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، برای این هفته، وضعیت پتانسیل تبخیر نسبت به متوسط ۵ سال اخیر در مناطق ساحلی دریای خزر و جنوب شرق کشور کاهش و در برخی نقاط به‌صورت پراکنده افزایش را نشان می‌دهد و نسبت به هفته گذشته به‌صورت پراکنده در بیشتر مناطق کشور کاهشی خواهد بود.

 وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم نسبت به متوسط ۵ سال اخیر، به‌صورت بسیار محدود و پراکنده کاهشی یا افزایشی خواهد بود. همچنین وضعیت پتانسیل تبخیر برای هفته دوم نسبت به هفته گذشته، در بیشتر مناطق کشور کاهشی خواهد بود.

بر پایه این گزارش، اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۱۳ آبان نسبت به هفته گذشته منفی ۹ دهم میلی‌متر است، درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی ۰.۳ میلی‌متر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۷ دهم میلی‌متر و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر نیز ۰.۲ میلی‌متر است.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به ۱۳ آبان نسبت به هفته گذشته منفی ۵ دهم میلی‌متر است، همچنین این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر صفر میلی‌متر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز قره‌قوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۱ میلی‌متر و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی ۶ دهم میلی‌متر است.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۱۳ آبان نسبت به هفته گذشته منفی ۰.۵ میلی‌متر است، درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی ۰.۲ میلی‌متر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۹ دهم میلی‌متر و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی ۳ دهم میلی‌متر است.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۲۰ آبان ماه نسبت به هفته گذشته منفی ۱.۳ میلی‌متر خواهد بود، درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر یک‌دهم میلی‌متر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۱.۳ میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر ۰.۴ میلی‌متر خواهد بود.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به ۲۰ آبان ماه نسبت به هفته گذشته منفی ۱ میلی‌متر است، درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی دودهم میلی‌متر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز قره‌قوم به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۱.۴ میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی ۴ دهم میلی‌متر خواهد بود.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر در حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۲۰ آبان ماه نسبت به هفته گذشته منفی ۱.۳ میلی‌متر است، درحالی‌که این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر منفی ۵ دهم میلی‌متر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان به این شکل است که نسبت به هفته گذشته منفی ۱ میلی‌متر خواهد بود و این میزان نسبت به دوره مشابه پنج سال اخیر دودهم میلی‌متر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا