ست‌آپ حفره‌سنجی جریان مویینه‌ای (Capillary flow porometry) در موسسه تحقیقات آب با همکاری بخش خصوصی ساخته شد

در راستای انجام پروژه پژوهشی "ساخت فیلترهای SDI" که با حمایت و همکاری بخش خصوصی در موسسه تحقیقات آب در حال انجام است، ست‌آپ حفره‌سنجی جریان مویینه‌ای ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، “عباس اکبرزاده” مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب ضمن اعلام این خبر افزود: از تکنیک حفره‌سنجی جریان مویینه‌­ای برای اندازه‌گیری اندازه متوسط قطر حفرات غشاهای میکرو فیلتراسیون استفاده می­‌شود.

در این تکنیک، ابتدا غشای میکرو فیلتراسیون داخل محفظه­ یا هولدر قرار گرفته و سپس جریان هوا از غشا عبور داده می­‌شود. در این مرحله تغییرات جریان هوای خروجی با فشار هوای ورودی ترسیم شده که به آن نمودار جریان خشک گفته می­‌شود.

در مرحله دوم سطح غشا با یک نمونه با کشش سطحی مشخص خیس شده و جریان هوای خروجی از این غشای خیس متناسب با فشار، رسم و به آن نمودار جریان خیس گفته می‌­شود.

با ترسیم تغییرات رفتار جریان خشک و جریان خیس انواع غشاهای میکرو فیلتراسیون و معادلات مربوطه می‌­توان متوسط اندازه حفرات را تعیین کرد.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب افزود: در این تکنیک، طراحی دستگاه، نوع هولدر غشا و نوع مایع خیس‌کننده از اهمیت بسیار بالایی در تعیین اندازه متوسط حفرات غشا دارد.

به همین دلیل باید در طراحی ست‌آپ،­ برای تعیین رفتار جریان هوای خشک و جریان خیس دقت لازم انجام و همچنین از موادی به‌عنوان عامل خیس‌کننده استفاده شود که کشش سطحی بالایی داشته باشند.

همچنین از تکنیک حفره‌سنجی مویینه‌­ای، علاوه بر اندازه‌گیری متوسط قطر حفرات، می‌­توان بزرگ‌ترین اندازه حفره، تخلخل و توزیع اندازه حفرات در عرض کل غشا را تعیین نمود.

وی اظهار امیدواری کرد علی‌رغم پیچیدگی‌های ذاتی این پروژه، با تکیه بر عزم تیم متخصص و جوانی که در اجرای آن همکاری می‌کنند تا قبل از پایان سال جاری هدف نهایی این پروژه یعنی “تولید نمونه داخلی کاغذ SDI” محقق خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا