عباس اکبرزاده در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد؛ الزامی شدن بازچرخانی آب در ساختمان‌های جدید تا ۵۰ درصد مصرف آب را صرفه‌جویی می‌کند

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: الزامی شدن بازچرخانی آب در ساختمان‌های بلندمرتبه و مجتمع‌های مسکونی می‌تواند تا ۵۰ درصد به صرفه‌جویی در مصرف آب این ساختمان‌ها کمک کند.

04

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، عباس اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مرکز تحقیقات آب و فاضلاب به دنبال آن است که بازچرخانی آب در ساختمان‌ها الزامی شود.

وی ادامه داد: اکنون استانداردهای این موضوع در دسترس است و در سال‌های اخیر از طریق برگزاری رویدادهای مختلف علمی ضرورت الزامی شدن ضوابط بازچرخانی آب‌های خاکستری مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: این اقدام‌ها تاکنون منجر به الزامی شدن بازچرخانی آب در ساختمان‌ها نشده که ضروری است با توجه‌ به مشکلات آبی کشور این موضوع جدی‌تر گرفته شود.

اکبرزاده گفت: در صورتی‌ که بازچرخانی آب در ساختمان‌ها در قالب ضوابط الزامی ساخت مسکن تصویب و ابلاغ نشود، اقدام عملی مؤثری در این زمینه صورت نخواهد گرفت و در این شرایط، کشور از یک ظرفیت عظیم محروم خواهد ماند.

وی ادامه داد: البته گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده است و در همایش آب و فاضلابی که به‌زودی برگزار خواهد شد به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب افزود: وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر مراکزی که به این موضوع مرتبط هستند برای همایش دعوت شده‌اند تا چگونگی الزامی شدن بازچرخانی آب در ساختمان‌ها مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

به گفته وی، اگرچه ممکن است طراحی و اجرای دستگاه‌های بازچرخانی برای ساختمان‌های موجود مقرون‌به‌صرفه نباشد؛ اما تأثیر آن در کاهش مصرف آب در بخش شهری به‌ویژه برای شهرهای جدید و یا در ساختمان‌هایی که جدیداً ساخته می‌شوند بسیار زیاد خواهد بود.

مشاور شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: آب بازچرخانی شده در ساختمان‌ها (آب خاکستری) برای مصارفی مانند کارواش، آبیاری فضای سبز ساختمان‌ها، شست‌وشوی کف ساختمان‌ها، فلش تانک‌ها می‌تواند مورداستفاده  قرارگیرد.

بر اساس این گزارش، آب خام به آبی گفته می‌شود که پس از استحصال از منبع خود، هیچ‌گونه عملیات بهینه‌سازی بر روی آن صورت نگیرد. این آب مناسب شرب نبوده و جهت استفاده آشامیدنی باید متناسب با آنالیز کیفی آن، طی مراحل متناسب تصفیه شود؛ اما آب خاکستری مجموعه‌ای از فاضلاب‌های ظرف‌شویی، دستشویی و حمام است و می‌تواند با ایجاد سازوکاری جدید، برای آبیاری فضاهای سبز مجتمع‌ها (و یا حتی استفاده‌های خاص در داخل منزل همچون آب سرویس بهداشتی و غیره) مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا