مرکز تحقیقات ملی نمک‌زدایی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: مرکز تحقیقات ملی نمک‌زدایی به‌زودی در استان هرمزگان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، «عباس اکبرزاده» مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا از راه‌اندازی مرکز تحقیقات ملی نمک‌زدایی در کشور خبر داد و افزود: موضوع ایجاد مرکز تحقیقات ملی نمک‌زدایی کشور از جمله پروژه‌هایی ملی است که مطالعات نقشه‌راه فناوری‌های نمک‌زدایی بر لزوم ایجاد آن تأکید داشته و هم اکنون در دستور کار مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب قرار دارد.

وی مهم‌ترین وظایف مرکز تحقیقات ملی نمک‌زدایی را ایفای نقش مرکز تخصصی علمی ـ تحقیقاتی در حوزه نمک‌زدایی از آب دریاها برای کشور دانست و ادامه داد: بسترسازی لازم برای توسعه تعاملات بین‌المللی در حوزه نمک‌زدایی و آب‌های غیرمتعارف ازجمله دیگر وظایف این مرکز است.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب کمک به اصلاح، توسعه و ارتقای فناوری‌های موجود در کشور و بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط بانمک زدایی، توسعه فناوری‌های نمک‌زدایی با سامانه‌های تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر و دوستدار محیط‌زیست را از دیگر وظایف این مرکز برشمرد.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: حمایت از بخش‌های R&D صنعت و ایجاد تعامل مثبت میان تولیدکنندگان داخلی و بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران صنعت نمک‌زدایی از جمله وظایف مرکز ملی نمک‌زدایی است.

وی همکاری در جانمایی سامانه‌های نمک‌زدایی پیشرفته با کمک شرکت‌های مهندسان مشاور و به‌ویژه با در نظرگرفتن ظرفیت‌های اکولوژیکی مناطق کشور و نهادینه‌کردن ارزیابی چرخه عمر برای انتخاب فرایند، احداث و توسعه سامانه نمک‌زدایی را از محور فعالیت‌های مرکز ملی نمک‌زدایی برشمرد.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب گفت: تعریف و اجرای دوره‌های تخصصی آموزشی مطابق با استانداردهای روز متناسب با نیاز کارکنان شاغل در واحدهای نمک‌زدایی و در گام بعدی تعریف و اجرای دوره‌های بین‌المللی تخصصی در حوزه نمک‌زدایی و آب‌های غیرمتعارف در دستور کار این مرکز خواهد بود.

اکبرزاده ادامه داد: تهیه بانک اطلاعاتی جامع سامانه‌های نمک‌زدایی کشور و تولید محتوی علمی، تهیه و یا خرید گزارش‌های تخصصی و مرجع و در اختیار گزاردن آن برای جامعه علمی و صنعتی کشور نیز از فعالیت‌های این مرکز خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اکنون در بخش بهره‌برداری این صنعت مشکلات مختلفی داریم، خاطرنشان کرد: این مرکز می‌تواند در حل مشکلات بهره‌برداری نقش مهمی را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از جنبه‌هایی که لزوم راه‌اندازی این مرکز را امروزه بیش‌ازپیش برجسته کرده است، اهمیت و نقشی است که فناوری‌های نمک‌زدایی و بازچرخانی آب در آینده تأمین آب کشور بر عهده خواهند داشت.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب افزود: اکنون در بخش‌های آموزشی و پژوهشی کشور برخی دانشجویان و متخصصان موضوع واحدی را در حوزه نمک‌زدایی به‌عنوان موضوع پژوهشی انتخاب می‌کنند که وجود این مرکز می‌تواند ضمن هم‌راستا کردن تحقیقات دانشگاهی با نیازهای واقعی صنعت از موازی‌کاری‌ها و دوباره‌کاری‌ها در این حوزه جلوگیری کند.

اکبرزاده ادامه داد: یکی از دلایل اصلی انتخاب سواحل خلیج‌فارس برای ایجاد این مرکز دسترسی به آب دریا و امکان تعریف و اجرای پروژه‌های پژوهشی در شرایط واقعی است.

وی به مطالعه تطبیقی انجام‌شده توسط مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب در این‌خصوص هم اشاره کرد که بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از آن، بسیاری از کشورهایی که دچار کم‌آبی هستند از سال‌های قبل اقدام به تأسیس مراکزی مشابه کرده‌اند مثل عربستان، عمان، قطر و امارات. نکته جالب‌توجه این است که بعضاً کشورهایی که دچار بحران آب نیستند هم در اقدامی مشابه مرکز تحقیقاتی ویژه در حوزه نمک‌زدایی و آب‌های غیرمتعارف را راه‌اندازی کرده‌اند.

لینک خبر در ایرنا:

https://irna.ir/xjNtLR

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا