دریای خزر امسال ۲۵ سانتی‌متر کاهش تراز آب دارد

رییس موسسه تحقیقات آب گفت: امسال سطح تراز آب دریای خزر تاکنون ۲۵ سانتی‌متر کاهش دارد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، “محمدرضا کاویانپور” در نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب افزود: این میزان کاهش بیشتر ناشی از روند گرمایش زمین است که کشورمان را هم درگیر کرده است.

وی ادامه داد: سطح تراز آب دریای خزر در چند سال اخیر حدود نیم متر کاهش داشته است.

رییس موسسه تحقیقات آب خاطرنشان کرد: با توجه به روند افزایش دما کاهش سطح تراز آب دریای خزر تداوم خواهد داشت و سال‌های آینده مشکلات این کاهش سطح تراز بیشتر نمایان خواهد شد و بر روی فعالیت‌های دریایی، آبزیان دریای خزر و زندگی مردم اثرگذار است.

کاویانپور در ادامه نشست با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی موسسه تحقیقات آب گفت: این پژوهش‌ها در دو پژوهشکده هیدرولیک و محیط‌های آبی و پژوهشکده منابع آب انجام می‌شود.

وی افزود: از سال ۱۳۴۶ تاکنون پژوهشکده هیدرولیک ۲۰۰ پروژه درباره سازه‌های سدهای کشور انجام داده است. پیش از انقلاب اسلامی ایران، این پژوهش‌ها توسط پژوهشگران سایر کشورها صورت می‌گرفت اما اکنون همه این مطالعات به همت متخصصان داخلی انجام می‌شود.

کاویانپور گفت: این موسسه درباره سدهای گتوند، ماملو، طالقان و چند سد دیگر مطالعات و تحقیقات زیادی صورت داده است.

وی به راه‌اندازی سامانه پایش پیش‌بینی سیلاب در موسسه اشاره کرد و گفت: سامانه پایش اراضی کشور را نیز راه‌اندازی کرده‌ایم که اطلاعات آن همواره به‌روزرسانی شده و در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: سه مرکز تحقیقاتی ذیل این موسسه فعال است که مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر، مرکز مطالعات و تحقیقات سازندهای سخت و مرکز تحقیقات آب و فاضلاب را شامل می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات آب به تغییرات اقلیمی در سطح جهان و کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۱۸۵۰ میلادی این بحث مطرح شده و از سال ۱۹۰۰ روند رشد آن بیشتر شده است و ایران از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی درگیر تغییر اقلیم شده است.

وی ادامه داد: کشور سال گذشته ۱.۳ درجه افزایش دمای هوا را تجربه کرد و امسال نیز در نقاط مختلف بین یک تا ۴ درجه افزایش دما داریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا