بازدید وزیر نیرو از غرفه پروژه برتر موسسه تحقیقات آب در جشنواره مجازی پژوهش و فناوری وزارت نیرو ۱۳۹۹

وزیر نیرو از غرفه پروژه برتر موسسه تحقیقات آب در مراسم افتتاحیه جشنواره پژوهش و فناوری وزرات نیرو ۱۳۹۹ بازید کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، در مراسم افتتاحیه جشنواره مجازی پژوهش و فناوری وزارت نیرو، پروژه “بررسی و تحقیق برای بدست آوردن دبی بهینه تخلیه از مجرای تعبیه‌شده در کف مخزن سد گتوندعلیا، با لحاظ پارامترهای تأثیرگذار، با استفاده از مدل‌ فیزیکی” به‌عنوان پروژه‌ برتر موسسه تحقیقات آب در این دوره از جشنواره انتخاب و از دکتر حسین اردلان؛ مدیر پروژه تقدیر به‌عمل آمد.

گفتنی است، سد گتوندعلیا در استان خوزستان دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور (پس از سد کرخه) است. این سد از ابتدای بهره‌برداری تاکنون نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب‌های رودخانه کارون داشته و به دفعات، مانع از بروز حوادث مخرب در استان خوزستان شده است. ضمن آنکه سهم به‌سزایی در افزایش تولید انرژی برق داشته است.

به‌دلیل وجود سازندها و رگه‌های نمکی در اطراف دریاچه سد و ورود آن به داخل مخزن، غلظت نمک در لایه‌های مختلف آن افزایش یافته است. اگرچه تراز بالای مخزن که آب از آن رهاسازی می‌شود دارای آب قابل شرب است، اما در پایین‌ترین لایه، آب بسیار شور قرار دارد و شوری آن در حال افزایش است.

تاکنون به‌همین منظور پروژه‌ها و مطالعات مختلفی در خصوص اتخاذ راهکارهای مناسب برای مدیریت کیفیت آب دریاچه سد انجام شده که کنترل کیفیت آب مخزن سد را در پی داشته است. یکی از راهکارهایی که در حاشیه این مباحث پیشنهاد شده، تخلیه آب شور لایه‌های پایینی از طریق مجرای GRP برای استفاده صنعتی و تجاری است که پروژه موسسه نیز در همین رابطه بوده است.

همچنین در این مراسم، از پروژه “سازوکاری سامانه پایش و پیش‌بینی سیلاب برای مدیریت مخازن سدها” در قالب سی‌وپنجمین هفته پویش #هرهفته الف_ب_ایران رونمایی شد.

هدف از طراحی این سامانه پیش‌بینی و پایش بارش و سیلاب رودخانه‌ها برای مدیریت مخازن سدها در شرایط سیلابی است.

یادآور می‌شود موسسه تحقیقات آب با ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی خود شامل: تور امور آزمایشگاه‌های موسسه، معرفی پروژه‌های پژوهشکده مهندسی هیدرولیک و محیط‌های آبی، پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب، مرکز تحقیقات آب و فاضلاب و مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در جشنواره مجازی پژوهش و فناوری وزارت نیرو در سال ۱۳۹۹ حضور داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا