تحقیق و پژوهش چراغ راه آینده ما است

رئیس موسسه تحقیقات آب ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه تحقیق و پژوهش یک سرمایه‌گذاری است و یک هزینه نیست گفت: تحقیق و پژوهش چراغ راه آینده ما است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، دکتر محمدرضا کاویانپور در نشست تخصصی مدیران صنعت آب و آبفا با وزیر نیرو که در روز یکشنبه ۵ دی‌ماه برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت عملکرد بخش‌های مختلف موسسه، به نقشه توزیع عملکرد موسسه در پروژه‌های مختلف که در داخل کشور اجرا شده است اشاره کرد.

وی اظهار داشت: برای رفع نیازهای مردم و برقراری عدالت در تمام شئون اقتصادی و اجتماعی کشور و حسب وظیفه سازمانی توجهات را به سمت حوزه آب جلب می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: اگر نگاهی به جغرافیای آب در کشور داشته باشید ملاحظه می‌کنید که داستان آب در سرزمین ایران داستان جدیدی نیست و آمارهای مختلف نشان می‌دهد حدود ۴۰ هزار قنات و به طول کل صدها هزار کیلومتر ایجاد شده است و مفهومش این است که مردم این سرزمین در طول هزاران سال در دل زمین با ابزار ساده کندوکاو کردند تا بتوانند منابع آب موردنیازشان را به مناطق استقرار جمعیت و مناطق توسعه انتقال دهند. بنابراین ما با یک تاریخ کهن و صنعت بزرگ آب در کشور روبرو هستیم.

این نشان می‌دهد که این کشور همواره درگیر مشکل آب بوده و با توجه به جغرافیای که دارد همیشه با مشکل آب روبرو خواهد بود و باید راهکارهای جدید را برای حل‌وفصل برون‌رفت این موضوع تدبیر کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات آب با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که تحقیق و پژوهش یک سرمایه‌گذاری است و یک هزینه نیست افزود: می‌توان از این جمله این‌گونه استنباط کرد که تحقیق و پژوهش چراغ راه آینده ما است بنابراین تحقیق و پژوهش نه‌تنها در راه توسعه بلکه در کاربرد و عملیاتی کردن طرح‌ها هم می‌تواند مؤثر باشد.

دکتر کاویانپور گفت: ما در موسسه تحقیقات آب مجموعه‌ای گران‌بها از تجربیات کهن این کشور با بیش از ۵۰ سال را جا داده‌ایم و اکثر کشورهای بزرگ دنیا به این تجربیات اهمیت می‌دهند و برای آن جایگاه و مقام ویژه قائل هستند. وی افزود: طرح‌هایی که همکاران موسسه تحقیقات آب ارائه دادند طرح‌هایی است که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و نیز پایداری پروژه‌ها کمک کند. به‌هرحال ما در شرایطی قرار داریم که منابع ملی در کشور بسیار ضعیف است بنابراین هرچقدر بخواهیم از دستاوردهای پژوهشی خودمان استفاده کنیم مطمئناً در پایداری سیستم‌هایی که ایجاد می‌کنیم و کاهش هزینه‌ها و تبعات مؤثر است.

رئیس موسسه تحقیقات آب در ادامه جلسه گفت: اگر بخواهیم بحث تجربیات و انباشت اطلاعاتی که در مجموعه موسسه تحقیقات آب داریم را خدمتتان عرض کنم، ما در مجموعه موسسه تحقیقات آب حجم فزاینده‌ای از مطالعات تحقیقاتی را در مدل‌ها و سازه‌های مختلف کشور داریم که شامل حدود ۲۵۰ طرح بزرگ ملی می‌باشد، است.

دکتر کاویانپور افزود: کشور ما و تمام دنیا با مشکل تغییر اقلیم مواجه است، بنابراین نگاه ما باید از نگاه سنتی خارج شود و یادمان باشد در شرایط آب و هوایی که دنیا قرار دارد دیگر پدیده‌ها ایستا نیستند، لذا ما نمی‌توانیم به تاریخچه آوردهای سال‌های گذشته اکتفا کنیم و اگر این آوردها را کنار هم قرار دهیم ملاحظه می‌کنیم که یک دینامیکی بر سیستم حاکم است و نیازمند است که برای توسعه به این دینامیک و تغییر و تحولی که صورت می‌گیرد توجه کنیم.

وی در ادامه ارائه گزارشی از وضعیت عملکرد بخش‌های مختلف موسسه گفت: تقریباً بخش اعظمی از پروژه‌ها پهنای جغرافیایی کشور را در برمی‌گیرد و امکانات بسیار خوبی هم ازلحاظ ساخت مدل و هم ازلحاظ مطالعات ارزیابی کیفی در موسسه تحقیقات آب موجود می‌باشد. پروژه جدیدی را در موسسه شروع کردیم تحت عنوان توان‌بخشی یا علاج بخشی سدها است که در حال حاضر در چند سد مانند زیردان، گاوشان و شیرین دره (سدهایی که بیش از ۲۵ سال در کشور ساخته شده است) که مشکلات آنها مشاهده شده است در حال انجام می‌باشد و این تجربیات می‌تواند در طرح‌های جدید مورداستفاده قرار گیرد.

یکی از بحث‌های خیلی مهم بحث پایش بدنه‌های آبی کشور است که باید توجه داشته باشیم مشکلاتی که سدهایی مانند گتوند یا سدهایی که با تغذیه گرایی با آن روبرو هستند اتفاق نیفتد که این موارد نمونه‌هایی از اقداماتی است که در موسسه تحقیقات آب انجام می‌گیرد.

یکی از موارد دیگری که توجه به آن مهم است بحث تغییر اقلیم و تغییرات آب و هوایی است که ازجمله اقداماتی است که در موسسه انجام داده‌ایم و نشان می‌دهد که کشور ما با تغییراتی در افق ۲۰ ساله مواجه خواهد شد، تحقیقات نشان می‌دهد بخش‌هایی از کشور که با رطوبت و بارش بیشتری همراه است در ۲۰ سال آینده احتمالاٌ با افزایش دمای بیشتری روبه‌رو هستند و مناطق شرقی کشور که دمای آن‌ها بیشتر است با تغییرات دما مواجه می‌شوند که این تغییرات آب و هوایی است که ما باید در مباحث توسعه به آن توجه داشته باشیم.

سیستم هشدار سیلاب از دیگر اقدامات موسسه است که انجام شده و استفاده از این ابزارهای نوین می‌تواند به ارتقای کیفی طرح‌ها کمک کند که در دو حوزه کرخه و گرگان رود پیاده‌سازی شده و می‌تواند اطلاعات مختلفی را در اختیار مدیران بخش آب کشور در هنگام سیلاب قرار دهیم.

یکی از اقدامات خوبی که در موسسه تحقیقات آب انجام شده مطالعات بارش و ورودی آب به سدها است که می‌تواند در مدیریت سد و بهره‌برداری از مخازن مورداستفاده قرار گیرد.

همچنین مباحث مدل‌سازی و مطالعاتی که در بخش نمک‌زدایی انجام دادیم و بحث توسعه فناوری‌ها است که توصیه می‌کنم به آن توجه شود. نمونه کارهایی که در هفته پژوهش رونمایی می‌شود شامل سامانه پایش کاربری اراضی کل حوضه‌های کشور، بحث برآورد تبخیر و تعرق و پایش دریای خزر است.

وی در پایان گفت: موسسه تحقیقات آب تجربه خوبی در تهیه نقشه راه‌ها دارد و مجموعه‌ای گران‌بها در موسسه موجود است که ازجمله آن نقشه راه مطالعات اجتماعی، نقشه راه نمک‌زدایی و همچنین نقشه‌های راه تصفیه فاضلاب تهیه کردیم.

ما همچنین تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی منعقد کردیم که از ظرفیت‌های یکدیگر در جهت توسعه طرح‌های علمی و اجرایی بهره ببریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا