معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو: موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در دولت سیزدهم باید به حل چالش‌های آب کمک کند

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با تأکید بر اینکه این موسسه باید در دولت سیزدهم بدرخشد گفت: باید برای چالش آب که مشکل اصلی کشور است از ظرفیت‌های این موسسه استفاده شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، “رضا انجم شعاع” روز دوشنبه ۶ دی‌ماه در نشستی که به مناسبت هفته پژوهش در موسسه تحقیقات آب برگزار شد افزود: باید موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با پژوهش‌های کاربردی و مأموریت محور کمک مؤثری به حل مشکلات آب کشور داشته باشد.

معاون تحقیقات وزیر نیرو با تأکید بر انجام پژوهش در بخش‌های نرم‌افزاری که نیاز امروز بخش آب کشور است خواستار پیگیری تا تجاری‌سازی آن‌ها شد.

انجم شعاع ادامه داد: اکنون کشور به دستگاه‌های دقیق اندازه‌گیری مصرف آب نیاز دارد که بتواند جلوی مصارف بی‌رویه را گرفته و مصرف را معقول سازد. وی افزود: موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو باید در این زمینه پیشگام باشد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو گفت: مدیریت تأمین و استحصال آب یکی از زیربنایی‌ترین مأموریت‌های وزارت نیرو است. انجم شعاع گفت: برای انجام بهتر این مأموریت راهی نیست به‌جز آنکه به سمت استفاده از فناوری‌های روز رفته و از آن کمک بگیریم.

وی ادامه داد: تحقق این امر نیز منوط به آن است که تلاش در جهت توسعه پژوهش‌های کاربردی بیشتر شود.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود به مسئله آب تأکید داشتند و فرمودند برای حل مشکلات آب باید به علم و پژوهش روی آورد.

انجم شعاع افزود: اکنون مسئله آب برای دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است و شخص رئیس‌جمهوری بر آن تأکید دارند. وی ادامه داد: در برنامه‌ای هم که وزیر نیرو به مجلس ارائه دادند مسئله آب مورد تأکید است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: موسسه تحقیقات آب باید از دو بال پژوهش‌های کاربردی و مأموریت گرا برای حل مشکلات بخش آب استفاده کند.

انجم شعاع خواستار آن شد تا موسسه تحقیقات آب برنامه وزیر نیرو را مورد بررسی دقیق قرار داده و بهترین راهکارهای تحقق آن را ارائه دهد.

وی در ادامه بر تلاش این موسسه برای شناساندن دستاوردهای خود به مردم و مسئولان تأکید کرد تا مسئولان بتوانند از این دستاوردها برای حل مشکلات کمک بگیرند. وی افزود: باید دستاوردهای موسسه به اطلاع استانداران سراسر کشور رسانده شود؛ زیرا هم‌اکنون هر ۳۱ استان کشور درگیر مشکلات آب هستند.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو ادامه داد: تعدادی از استان‌ها درگیر کیفیت آب و تعداد دیگر درگیر تنش آبی هستند، بنابراین موسسه تحقیقات آب می‌تواند در تعامل با استانداران برای حل مشکلات کمک‌کار باشد.

وی موضوع هدر رفت آب را یکی از مشکلات اساسی بخش آب برشمرد و بیان نمودند باید پژوهش‌ها در این زمینه متمرکز شود.

وی به مسئله تبخیر آب در کشور و اینکه سدها مخزن تبخیر شده‌اند اشاره کرد و گفت: موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو باید بررسی کند از چه راهی می‌توان تبخیر را کاهش داد.

وی بابیان اینکه کشورمان در کمربند خشک‌سالی قرار دارد همان‌گونه که در کمربند انرژی است گفت: کشورمان در طول سال ۳۰۰ روز آفتابی دارد که در روز ۱۰ ساعت نور خورشید به‌ رایگان در اختیارمان است باید با کمک پژوهش از آن استفاده شود.

در این نشست که با حضور معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، مدیرکل دفتر تحقیقات و فناوری وزارت نیرو، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرکل دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران، معاون فنی و طرح‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، رئیس موسسه تحقیقات آب و سایر مدیران وزارت نیرو و همچنین مدیران موسسه تحقیقات آب برگزار شد، “محمدرضا کاویانپور” تاریخچه‌ای از موسسه و شرحی از مهم‌ترین فعالیت‌های موسسه را بیان نمود.

وی در ادامه گفت: به برنامه‌های وسیع دولت سیزدهم برای رفع مشکلات آب در کشور اشاره نمود و آمادگی موسسه تحقیقات آب را برای کمک در عملیاتی شدن این برنامه‌ها اعلام نمود.

همچنین معاون موسسه تحقیقات آب به ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های موسسه تحقیقات آب پرداخت. ازجمله این فعالیت‌ها تفاهم‌نامه‌ها با دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی، مشارکت در طرح حضور اساتید دانشگاه‌ها در صنعت و جامعه، فعالیت‌های آزمایشگاه‌های موسسه، حمایت از پایان‌نامه دانشجویی، برگزاری دوره‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های علمی و تخصصی و چاپ و انتشار کتب و مقالات علمی بود.

رونمایی از ۳ سامانه جدید موسسه تحقیقات آب

در ادامه نشست “اشکان فرخ نیا” مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب، از ۳ سامانه جدید موسسه با عنوان سامانه پایش کاربری و پوشش اراضی ایران، سامانه تبخیر ـ تعرق ایران و سامانه پایش دریای خزر رونمایی کرد و به معرفی این سامانه‌ها پرداخت.

وی افزود: هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها کمک به بخش‌های اجرایی مدیریت آب کشور است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا