بارش‌های زمستانی در بیشتر حوضه‌های آبریز نزدیک به متوسط بلندمدت

وضعیت بارشی کشور در سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب برای زمستان به این‌گونه است که در بیشتر حوضه‌های آبریز این میزان یا کمی کمتر یا نزدیک به متوسط بلندمدت است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، وضعیت بارش پاییز ۱۴۰۰ نشان از آن دارد که در بیشتر حوضه‌های آبریز کشور بارش‌ها کمتر از متوسط بلندمدت بوده به‌طوری‌که شدت کمبود بارش در حوضه‌های آبریز واقع در شرق و جنوب کشور بیشتر از سایر حوضه‌ها بوده است.

بر اساس نتایج پیش‌بینی‌ها بارش حاصل از اجرای مدل منطقه‌ای به تفکیک حوضه‌های آبریز درجه ۲ کشور ارائه‌ شده است، انتظار می‌رود وضعیت بارش پیش‌بینی‌شده برای زمستان ۱۴۰۰ در بیشتر حوضه‌های آبریز کشور به‌غیر از حوضه‌های آبریز واقع در جنوب شرق و برخی از حوضه‌های آبریز واقع در شمال و شمال غرب کشور، مقداری کمتر از متوسط بلندمدت و یا نزدیک به آن باشد به‌طوری‎که این کمبود بارش می‌تواند برای حوضه‌های آبریز واقع در مرکز، جنوب غرب و برخی از حوضه‌های آبریز واقع در شمال کشور بیشتر باشد.

البته پیش‌بینی بلندمدت بارش با افق زمانی بیش از ۱۰ روز، موضوعی پر چالش در سطح جهان است که با وجود پیشرفت‌های فراوان از جنبه‌های مدل‌سازی فرآیندهای حاکم بر شرایط اقلیمی، به دلیل پیچیدگی‌ این فرآیندها، همچنان در زمره موضوع‌های دارای عدم قطعیت بالا به شمار می‌رود.

بر این اساس در خصوص پیش‌بینی‌های ارائه‌شده توسط موسسه تحقیقات آب، دقت پیش‌بینی بارش زمستان ۱۴۰۰ در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا