بارش ۲۰۰ میلی‌متری در تعدادی از حوضه‌های آبریز و احتمال وقوع سیل

بارش‌های این هفته و هفته منتهی به اول بهمن‌ماه برای تعدادی از حوضه‌های آبریز اصلی و درجه‌ دو کشور ۲۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده که در برخی از این حوضه‌ها احتمال وقوع سیلاب را به همراه خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، بـرای هفته جاری، وقوع بارش‌ها برای مناطق واقع در غرب، جنوب غرب و برخی از منـاطق واقـع در نـوار شمالی کشور پیش‌بینی شده است.

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شـده بـرای هفتـه دوم منتهی به اول بهمن، وقوع بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور به‌خصوص مناطق واقع در نیمـه جنـوبی و شـرق کشـور مورد انتظار است به‌طوری‌که در حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، جراحی زهره، مند، کاریـان، طشـک، بختگان، مهارلو، کویر ابرقو سیرجان، کل مهران، کـویر لـوت، هـامون هیرمنـد و بنـدرعباس سـدیج می‌تواند با ریسک وقوع سیلاب همراه باشد.

این هفته بیشترین میزان بارش در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با بیشینه ۸۹ میلی‌متر و متوسط ۷ میلی‌متر رخ خواهد داد و بعد از آن حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیشینه ۸۴ میلی‌متر و متوسط بارش ۱۷ میلی‌متری قرار دارد.

بیشینه بارش حوضه آبریز دریای خزر این هفته ۶۵ میلی‌متر و متوسط بارش ۹ میلی‌متر خواهد داشت و نیز در حوضه آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش‌ها به ۳۸ میلی‌متر و متوسط بارش آن ۲ میلی‌متر خواهد بود.

این هفته دو حوضه آبریز قره قوم و مرزی شرق متوسط بارش ندارند اما بیشینه بارش در آن‌ها به ترتیب ۳ و ۲ میلی‌متر است.

حوضه‌های آبریز درجه‌ دو هامون و تشکیل، هامون و هیرمند، بندرعباس ـ سدیج و رودخانه‌های بلوچستان هیچ میزان بارشی ندارند.

وضعیت بارشی در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه نسبت به این هفته بهتر خواهد بود به‌گونه‌ای که در دو حوضه اصلی آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان و فلات مرکزی بارش ۲۰۰ میلی‌متری رخ خواهد داد.

حوضه‌های آبریز اصلی مرزی شرق و دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه بیشینه بارش به ترتیب ۱۴۸ و ۱۰۸ میلی‌متر خواهد بود.

وضعیت بارش در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به اول بهمن این‌گونه است که بیشینه بارش آن به ۸۸ میلی‌متر می‌رسد درحالی‌که متوسط بارش آن ۲۱ میلی‌متر است.

حوضه آبریز قره قوم هم بیشینه بارش ۸۵ میلی‌متری با متوسط بارش ۱۸ میلی‌متر را تجربه خواهد کرد.

در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه یازده حوضه آبریز درجه‌ دو کشور بارش ۲۰۰ میلی‌متری را خواهند داشت و در محدوده‌های ۹ گانه مدیریت حوضه‌های آبریز هم ۴ محدوده کارون بزرگ، زهره ـ جراحی و حوضه‌های جنوبی، فلات مرکزی و شرقی و نیز زاینده‌رود بارش ۲۰۰ میلی‌متری پیش‌بینی شده است.

فلش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا