سامانه پایش و هشدار سیل؛ ابزاری موثر برای مدیریت سیلاب در کشور است

موسسه تحقیقات آب اعلام کرد: سامانه کشوری پایش و پیش‌بینی سیلاب پشتیبان سدها، ابزاری توانمند در ارتقای مدیریت ریسک سیلاب در کشور است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، کشور ایران علی‌رغم اقلیم گرم و خشک همواره تحت تاثیر سیلاب، به خصوص در چند دهه اخیر بوده است.

این امر سبب توجه هرچه بیشتر مدیران بخش آب به مدیریت و کنترل سیلاب و تدوین نظامنانه سیلاب وزارت نیرو شده است.

ر این نظامنامه وظیفه پیاده‌سازی سامانه ملی پیش‌بینی و هشدار سیل و مدل‌سازی هیدرولوژیکی حوضه‌های آبریز به موسسه تحقیقات آب محول شده است.

بر این اساس سامانه پایش و پیش‌بینی سیلاب موسسه در دو فاز اصلی طراحی گردید. فاز اول شامل: توسعه زیرساخت‌های سامانه و پیش‌هشدار وقوع سیلاب بر اساس پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت وضعیت جوی در مقیاس استانی و حوضه‌های آبریز و فاز دوم؛ پایش و پیش‌بینی وقوع سیل بر اساس تلفیق مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی و هیدرولوژیکی و اعلام اخطار وقوع سیل در نقاط هدف بر روی شبکه رودخانه‌ها و ورودی به مخازن سدها است.

از ویژگی‌های اصلی این سامانه می‌توان به ایجاد دسترسی آنلاین به نقشه‌ها و اطلاعات پیش‌بینی بارندگی و سیلاب برای کارشناسان بخش آب کشور و ایجاد دسترسی یکسان به داده‌ها و تحلیل‌ها با سیستم عامل‌های مختلف (ویندوز، لینوکس، مکینتاش)، از طریق سخت‌افزارهای مختلف (تبلت، لپ‌تاپ و تلفن هوشمند) اشاره نمود.

همچنین در طراحی این سامانه مواردی همچون قابل اعتماد بودن مدل‌های پیش‌بینی به‌ویژه در وقایع حدی، امکان پیش هشدار سیلاب با دقت قابل‌قبول حداقل از سه روز پیش از وقوع سیلاب، امکان پیشگیری خسارات وارده از وقایع سیلابی بزرگ محتمل در کشور، امکان استفاده از داده‌های پیش‌بینی در مدیریت آب کشور و امکان استفاده از داده‌های پیش‌بینی هیدرولوژیکی جفت شده با پیش‌بینی‌های هواشناسی، در مدیریت مخازن و سدهای کشور و مدیریت ریسک سیلاب در حوضه‌های کشور مدنظر قرار گرفته است.

سامانه مورد اشاره، بصورت کاملا برخط و بروز و از طریق آدرس اینترنتی https://fws.wri.ac.ir در اختیار مسئولین مرتبط با مدیریت سیلاب در وزارت نیرو قرار گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا