پایش کیفیت آب رودخانه‌های ورودی به دریای خزر

کیفیت آب رودخانه‌های ورودی به دریای خزر توسط کارشناسان موسسه تحقیقات آب پایش شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، رودخانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده آب دریای خزر، ازنظر کمی و کیفی بسیار حائز اهمیت هستند.

با توجه به تامین حدود ۵ درصد منابع آب دریای خزر از رودخانه‌های کشور، اثرات زیاد آن‌ها بر وضعیت کیفیت آب‌های ساحلی و همچنین ارزش بالای اقتصادی، اجتماعی و تفریحی منابع آب ورودی به خزر، ضروری است کیفیت آب و رسوبات در محدوده مصب رودخانه‌ها و نواحی ساحلی متأثر از ورود آب، به‌طور دوره‌ای و مستمر مورد پایش قرار گیرند.

ازاین‌رو پایش دوره‌ای دریای خزر در ده رودخانه مهم منتهی به دریا توسط مرکز مطالعات دریای خزر انجام می‌گیرد.

در برنامه پایش محیطی، ارزیابی کیفیت آب رودخانه‌های ورودی به دریا ازنظر میزان ترکیبات و نیز آلاینده‌های ناشی از شرایط طبیعی (سازندهای زمین‌شناسی) و فعالیت‌های متنوع انسانی (کشاورزی و بهره‌برداری‌های صنعتی) که با توجه به شرایط اقلیمی خاص این نواحی و بارندگی مناسب به‌طور مستقیم یا غیر‌مستقیم می‌توانند از طریق رودخانه‌ها وارد دریا شوند، موردبررسی قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه دریای خزر به‌عنوان یک حوضه بسته، بسیار متأثر از فعالیت‌هایی است که در حوضه آبریز آن روی می‌دهد و رشد جمعیت در شهرهای ساحلی، توسعه صنایع و استفاده از کود و سموم کشاورزی در مزارع، سبب ورود حجم قابل‌ملاحظه آلاینده‌ها به دریا می‌گردد و از سویی دیگر به جهت روند کاهش سطح آب خزر و دورنمای ادامه این شرایط بر مبنای سناریوهای تغییر اقلیم حاکم بر منطقه، اهمیت آگاهی از وضعیت کیفی این منابع آبی و برنامه‌ریزی به‌منظور مدیریت آن و حفاظت مناطق ساحلی از اثرات و آسیب‌های ورود آلاینده‌های محیطی ضروری است.

در این راستا و به دلیل نیاز به انجام چنین مطالعاتی به‌صورت مستمر و دوره‌ای در اتخاذ تصمیمات مناسب در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای، مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در راستای وظایف محوله‌ در سال ۱۴۰۰ نسبت به پایش خواص کیفی و پارامترهای فیزیکوشیمیایی رودخانه‌های مهم دریای خزر اقدام نمود.

امید است با حمایت از برنامه‌ پایش دریای خزر در قالب برنامه‌های درازمدت و تهیه ارزیابی‌ها صحیح و دقیق‌تری از اثرات متقابل کیفی و شیمیایی دریا و رودخانه‌ها بر همدیگر، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات توسعه‌ای و مدیریتی در مناطق ساحلی شمالی به‌طور مؤثرتر و پایدارتری اتخاذ گردند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا