بازدید رئیس کمیته آب کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی از موسسه تحقیقات آب

رئیس کمیته آب کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی از موسسه تحقیقات آب بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، قبل از بازید، نشستی با حضور دکتر امیرقلی جعفری بروجنی رئیس کمیته آب کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مهندس مهرزاد احسانی رئیس حوزه آبریز زهره و رودخانه‌های جنوبی کشور، آقای مهندس جمشید عیدانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان و همچنین دکتر محمدرضا کاویانپور رئیس موسسه تحقیقات آب و جمعی از مدیران موسسه برگزار شد.

هدف این نشست بررسی سیلاب‌های اخیر استان هرمزگان و ارزیابی نحوه مدیریت آن توسط وزارت نیرو بود.

در ابتدای نشست رئیس موسسه تحقیقات آب به معرفی اجمالی موسسه و مدیران مجموعه پرداخت و در ادامه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های موسسه در زمینه پیش‌بینی سیلاب‌های دی‌ماه استان‌های جنوبی کشور با تمرکز بر سیلاب‌های استان هرمزگان و فعالیت‌های انجام‌شده برای مدیریت آن ارائه داد.

در ادامه دکتر اشکان فرخ‌نیا مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب توضیحاتی در خصوص “سامانه‌ پیش‌بینی و پایش هشدار سیلاب” موسسه تحقیقات آب ارائه نمود.

همچنین وی با اشاره به خسارات واردشده در اثر سیلاب به کشورهای مختلف، به اهمیت و نقش کاربردی سامانه‌های هشدار سیلاب و پیش‌بینی بارش پرداخت.

فرخ‌نیا همچنین مصادیقی از سامانه‌های مشابه که در کشورهای دیگر ازجمله آمریکا و هند طراحی شده‌اند را معرفی کرد.

ایشان در انتهای ارائه خود به تشریح سیلاب‌های اخیر استان هرمزگان پرداخت.

در این نشست مهندس جمشید عیدانی توضیحاتی در خصوص شرایط بارش‌ها و بحران‌های به وجود آمده در حوزه تحت مدیریت خود و نحوه عملکرد مدیریت سد میناب در حین وقوع سیلاب بیان کرد.

ایشان ضمن موفقیت‌آمیز بودن مدیریت سیلاب‌ها اشاره نمودند که با لطف الهی، در این سیلاب‌ها هیچ خسارات جانی متوجه مردم منطقه نشد.


در ادامه مهندس مهرزاد احسانی بارش‌های اخیر هرمزگان که منجر به وقوع سیلاب شد را رحمت الهی دانست، چرا که طی ۷ ساعت باعث سرریز شدن سد خالی میناب شد.

همچنین وی توضیحاتی راجع به شرایط حوضه آبریز سد میناب در زمان وقوع سیلاب اول و دوم، بزرگی بارش‌های منجر به سیلاب و تلاش‌های انجام‌شده برای مدیریت آن‌ها با حداقل خسارات جانی و مالی ارائه داد.

دکتر امیرقلی جعفری بروجنی ضمن تشکر از برگزاری نشست، عنوان کرد ما همیشه باران را به‌عنوان رحمت الهی می‌بینیم ولی در کنار آن باید تدبیر و مدیریت ما نیز وجود داشته باشد و عملکرد گذشته را کالبدشکافی کنیم.

وی افزود: در حوزه بلایا باید سامانه‌های موجود در کشور هماهنگ شوند چرا که اولین نکته رصد و اطلاع‌رسانی به‌موقع است.

رئیس کمیته آب کمیسیون آب و کشاورزی گفت: در زمینه آبخیزداری در بالادست سدها کار شایسته‌ و بایسته‌ای صورت نگرفته است و فعالیت انجام‌گرفته توسط سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی در این زمینه کمتر از حد انتظار است.

همچنین در زمینه مهار و پخش سیلاب تا نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

گفتنی است در پایان نشست بازدیدی از موسسه به عمل آمد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا