وضعیت آب و هوایی کشور نشان از شرایط نامناسب دارد

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: بررسی‌های صورت‌گرفته در این موسسه بیانگر آن است که شرایط آب و هوایی کشور در مقایسه با دوره درازمدت از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، «محمدرضا کاویانپور» افزود: وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هیجدهم فروردین‌ماه نشان می‌دهد غیر از بخش‌هایی که در محدوده‌های جنوب و جنوب شرق کشور و همچنین برخی از حوضه‌های آبریز نسبتا کوچک مربوط به دریای خزر، در اکثر نقاط میزان بارش‌ها زیر نرمال قرار دارد.

وی ادامه داد: بارش‌ها در حوضه‌های آبریز محدوده مناطق مرکزی و مرزی شرقی کشور و همچنین در بسیاری از حوضه‌های آبریز جنوب غربی کشور (شامل حوضه‌های آبریز کرخه و زهره ـ جراحی) وضعیت خوبی را در مقایسه با مقادیر بلندمدت تاریخی نشان نمی‌دهند و در واقع در شرایط خشکسالی قرار دارند.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: میزان متوسط بارش دریافتی کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بر اساس منابع اطلاعاتی مختلف بین ۱۹ تا ۲۷ درصد کاهش نسبت به مقادیر بلندمدت تاریخی دارد.

کاویانپور ادامه داد: در فروردین‌ماه امسال نسبت به متوسط تاریخی وضعیت اسفناکی است و ۹۰ درصد کاهش بارش بر اساس آمارهای درازمدت در فروردین‌ماه اتفاق افتاده است و این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از نیاز آبی سالانه کشور از بارش‌های بهاری تامین می‌گردد.

وی افزود: البته پیش‌بینی‌های قبلی این موسسه در خصوص بارش ماه فروردین در سطح کشور نیز کاهش جدی بارش‌ها در مناطق زیادی از کشور به‌خصوص جنوب و جنوب غرب کشور و حوضه کارون بزرگ، جراحی و کرخه را نشان داده بود.

کاویانپور درباره وضعیت ماه‌های آتی گفت: پیش‌بینی بارش برای فروردین تا خردادماه و مقایسه آن با متوسط تاریخی نشان دهنده احتمال بارش‌ در مناطق غربی کشور می‌باشد. انتظار می‌رود بارندگی در اردیبهشت بهتر از فروردین و خرداد باشد.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو افزود: پیش‌بینی اکثر مدل‌ها درباره تابستان متفاوت است و میزان بارش در این فصل کم بوده و اتفاق قابل‌توجهی رخ نخواهد داد.

کاویانپور خاطرنشان کرد: در فصل پاییز پیش‌بینی اکثر مدل‌ها بارش کمتر از نرمال را برای بسیاری از مناطق کشور نشان می‌دهد که اهمیت مدیریت بهینه منابع آب موجود برای گذر از خشکسالی پیش رو را دو چندان می‌سازد.

وی درباره وضعیت دمایی کشور هم گفت: اختلاف میانگین دمای متوسط روزانه از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۸ فروردین در اکثر نقاط کشور نسبت به دوره بلندمدت با افزایش دمای نیم تا ۴ درجه مشاهده می‌شود که تمایل برای تقاضای آب را بیشتر خواهد کرد.

از ابتدای سال جاری تا ۱۸ فروردین امسال، اختلاف دمای این دوره با میانگین درازمدت، نشان‌دهنده افزایش دما بوده و سال با گرمای ۲ درجه بالاتر از متوسط بلندمدت شروع شده است.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو افزود: وضعیت مخازن آبی کشور از ابتدای سال آبی و میزان آب ورودی و خروجی و مقایسه‌ها با دوره بلندمدت نشان می‌دهد که با تخلیه مدیریت‌شده توانسته‌ایم شرایط را کنترل کنیم.

کاویانپور درباره وضعیت کسری تجمعی آبخوان‌های کشور ادامه داد: ۱۲۲ میلیارد مترمکعب از مخازن از ابتدای زمان پایش با کسری همراه هستند که نشان از افزایش بی‌رویه مصارف در کشور است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ۲۰ ساله نشان از آن دارد که با کاهش بارش و افزایش دمای هوا در کشور روبرو خواهیم بود که این تغییر آب و هوایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا