کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در ۷ حوضه آبریز کشور

۷ حوضه آبریز درجه‌دو کشور شامل طشک ـ بختگان و مهارلو، هامون ـ جازموریان، هامون ـ مشکیل، بندرعباس ـ سدیج، رودخانه‌های بلوچستان، کل، مهران و مسیل‌های جنوبی و نیز مند ـ کاریان و خنج در اردیبهشت‌ماه با بارش کمتر از ۵۰ درصد در بلندمدت روبرو هستند.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، از مجموع ۳۰ حوضه آبریز درجه‌دو کشورمان، ۷ حوضه با کاهش بیش از ۵۰ درصد نسبت به دوره بلندمدت روبرو هستند که در این میان حوضه آبریز بندرعباس ـ سدیج با کاهش ۸۸ درصدی بارش‌ها مقام نخست کم بارش‌های اردیبهشت را دارد.

همچنین ۱۲ حوضه آبریز درجه‌دو در اردیبهشت‌ماه با کاهش بارش بین ۲۵ تا ۵۰ درصد نسبت به دوره بلندمدت روبرو خواهند بود و یازده حوضه آبریز درجه‌دو با کاهش تا ۲۵ درصد کمتر از متوسط بلندمدت همراه خواهند بود.

از مجموع ۹ حوضه آبریز درجه سه نیز فقط حوضه آبریز زهره ـ جراحی و حوضه‌های جنوبی با کاهش بیش از ۵۰ درصد نسبت به دوره بلندمدت روبرو هستند.

وضعیت حوضه‌های آبریز ۶ گانه اصلی نیز به این صورت است که هیچ حوضه‌ای با بارش بیشتر از ۵۰ درصد روبرو نیست، اما چهار حوضه آبریز دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و خلیج‌فارس و دریای عمان با کاهش بارش بین ۲۵ تا ۵۰ درصد نسبت به دوره بلندمدت همراه خواهند بود.

دو حوضه آبریز اصلی دریای خزر و قره قوم هم با کاهش بارش کمتر از ۲۵ درصد نسبت به دوره بلندمدت روبرو خواهند بود.

پیش‌بینی بارش برای حوضه آبریز دریای خزر در اردیبهشت‌ماه ۳۷ میلی‌متر است که در مقایسه با ۴۶ میلی‌متر دوره بلندمدت ۲۰ درصد کاهش دارد.

این وضعیت برای دریاچه ارومیه ۳۵ میلی‌متر بارندگی است که در قیاس با ۵۰ میلی‌متر دوره بلندمدت ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت.

بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز فلات مرکزی ۱۰ میلی‌متر است که نسبت به ۱۴ میلی‌متر دوره بلندمدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پیش‌بینی بارش برای حوضه آبریز قره قوم (سرخس) در اردیبهشت‌ماه ۲۴ میلی‌متر است که در مقایسه با ۲۸ میلی‌متر دوره بلندمدت ۱۵ درصد کاهش یافته است.

برای حوضه آبریز مرزی شرق ۵ میلی‌متر بارش پیش‌بینی شده که در مقایسه با ۹ میلی‌متر دوره بلندمدت ۴۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد که بالاترین کاهش در میان حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور است.

بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان نیز ۱۴ میلی‌متر است که در مقایسه با ۲۰ میلی‌متر دوره بلندمدت ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت.

کشورمان دارای ۶ حوضه اصلی آبریز، ۳۰ حوضه آبریز درجه‌دو و ۹ حوضه آبریز درجه‌‎سه است.

فلش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا