بخش آب ایران صاحب رصدخانه خواهد شد

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بر اساس یکی از تکالیف قانون بودجه امسال، موضوع کمک در راه‌اندازی رصدخانه آب را در دستورکار قرار داد.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات آب، ارتباط ارگانیکی آب با همه ابعاد مختلف زندگی مردم، ایجاب می‌کند، اطلاعات کافی، صحیح، دقیق و به‌روزی از وضعیت آب کشور در مناطق مختلف در اختیار تصمیم‌گیران وجود داشته باشد تا با اتکا به این داده‌ها و اطلاعات، تحلیل‌های صحیح از وضعیت شرایط آبی و ظرفیت‌های قابل توسعه آن صورت پذیرد.

از طرف دیگر، چالش‌هایی مانند افت سطح آب زیرزمینی و در نتیجه فرونشست، کشور را با مخاطراتی روبرو کرده که ضرورت دارد اطلاعات و داده‌های این موضوع‌ها نیز برای مدیریت مناسب آن‌ها در اختیار تصمیم‌گیران قرار داشته باشد.

بر این ‌اساس، به نظر می‌رسد ایجاد رصدخانه ملی آب ایران در بستر تحت وب بتواند ضمن ارائه بروز اطلاعات و داده‌های آب کشور، مسائل و نواقص داده‌های پایه آب کشور را نیز به میزان زیادی مشخص کند. موضوع راه‌اندازی سامانه جامع و اطلس راهنمای داده‌های آب سطحی و زیرزمینی کشور، به‌عنوان یکی از تکالیف وزارت نیرو در بند “ص” تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ گنجانده شده است که ضرورت دارد موضوع توسط مجموعه‌های با بیشترین تجارب مشابه در بخش آب کشور، پیگیری شود.

موسسه تحقیقات آب در سال‌های اخیر نسبت به توسعه و راه‌اندازی چندین سامانه تخصصی برخط اقدام کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به سامانه‌های پایش و پیش‌بینی سیلاب، پایش کاربری و پوشش اراضی، پایش دریای خزر، پایش تبخیر ـ تعرق و پیش‌بینی جریان ورودی به سدهای کشور اشاره کرد.

علاوه بر تجارب اشاره‌شده در توسعه سامانه‌های تحت وب، وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسبی مانند نیروی انسانی پژوهشگر به‌منظور انجام مطالعات و تحقیقات در زمینه ارتقا مطالعات پایه منابع آب، در اختیاربودن پایگاه‌های داده مربوط به سامانه‌های توسعه داده‌شده توسط موسسه و امکان انتقال سریع و مستمر آن‌ها به پایگاه داده رصدخانه آب یا یکپارچه‌سازی آن‌ها با یکدیگر در این موسسه وجود دارد.

همچنین سخت‌افزارها و سیستم‌های پرسرعت کامپیوتری پشتیبان سامانه‌های فعلی، سیم‌کشی فیبر نوری در موسسه و در حال پیگیری‌بودن اخذ اینترنت از شرکت مخابرات از طریق فیبر نوری، وجود ۲ پست برق ۳ فاز و سیستم برق اضطراری شامل دو ژنراتور فعال در مدار در موسسه با قابلیت تأمین برق تعداد زیادی از تجهیزات رصدخانه و فضا به متراژ کافی در نقاط مختلف موسسه و وجود امکانات اداری اولیه مناسب و قابل مدیریت جهت تأمین نیازهای اولیه و توسعه آتی مناسب برای رصدخانه، موسسه تحقیقات آب را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای توسعه رصدخانه آب کشور تبدیل کرده است.

با عنایت به اعلام آمادگی موسسه تحقیفات آب و همچنین اعتماد مدیران بخش آب کشور، امید است رصدخانه آب کشور در وزارت نیرو ایجاد و بکار گرفته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مؤسسه تحقيقات آب به عنوان تخصصي‌ترين فعالان عرصه تحقيق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب كشور، با داشتن دو پژوهشكده در تهران و سه مركز ملي مطالعاتي – تحقيقاتي در شهرهاي تهران،‌ ساری، و شيراز‌ همواره كوشيده تا با استفاده از كارشناسان و متخصصان بخش‌هاي مرتبط با اين صنعت و قراردادن فضايي مناسب در اختيار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌هاي تئوري، هدف انجام پژوهش با زمينه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقاتی نهادينه سازد.

ارتباط با ما
logo-samandehi
نقشه گوگل
اسکرول به بالا